Jump to content

ik krijg verificatie code voor google account van iemand anders

Guest christina

Recommended Posts

Guest christina

hallo 
ik krijg af en toe van een 'vriend' een verificatie code voor google account op mijn mobiel. 

de reden: zijn eigen mobiel pakt hem niet. 
ook die van zijn vriendin niet. 

ik begin het toch vreemd te vinden. 
waarom gebruikt hij niet het telefoonnummer van zijn vriendin of ouders. 

kan iemand mij aub uitleggen wat hier de bedoeling van is? 

hij zegt dat hij het gebruikt voor games of youtube .

kan dit kwaad? kan hij er iets mee wat mijn prive gegevens betreft? 
of iets wat mij geld gaat kosten? 

ik ben 14 en heb er weinig verstand van. 

dank jullie wel voor de uitleg alvast.

• 2 weeks later...

Hoi,

Nou, toch maar mee uitkijken en beter mee stoppen. Weet ook niet wat dit precies is (kan zoveel zijn), jij krijgt er misschien gezeik mee of kosten vroeg of laat. En dat risico moet je gewoon niet willen lopen. Het is jouw telefoon, jouw nummer + jouw accounts en jij bent ook aanspreekpunt voor instanties en bedrijven als er iets fout gaat of mee uitgespookt wordt! Ook financieel moet jij dan mogelijk opdraaien voor eventuele schade of strafrechtelijk of op het gebied van boetes. Die vriend(en) geven dan ook niet thuis en jij blijft waarschijnlijk met de ellende zitten.

Je weet niet wat het precies is/wat ze doen en waar ze het voor nodig hebben, het duurt nu al geruime tijd en je loopt mogelijk risico. Mee stoppen dus beter maar en voor de zekerheid even alle instellingen langslopen en al je wachtwoorden veranderen (van je telefoon, Google account/app store / mail /belangrijke apps etc etc). Check ook regelmatig je (bank)rekeningen, telefoonrekening, tegoeden, e-mailboxen e.d. op verdachte transacties, rare instellingen of handelingen.

Als het echt is om een Google account te activeren o.i.d., dan is dat account nu waarschijnlijk aan jouw toestel en nummer, ip-adres, imei, mac-adres e.d. gekoppeld. Indien er rare dingen mee gebeuren komen ze dan bij jou terecht. Lijkt me ook sterk dat dit met hun eigen toestel niet kan. Indien niet, moeten ze er mee terug naar de winkel/fabrikant, niet jou op een vage onduidelijke manier mee lastig vallen. Weet je ook zeker dat ze nu geen toegang tot jouw Google account en e-mail + toestel en/of andere gekoppelde computers/tablets en apparaatbeheer (volgen/wissen van apparaat mogelijk!) hebben?

Je gsm, apps, wachtwoorden, je identiteit en al je persoonlijke gegevens + je accounts moet je persoonlijk houden, daar heeft verder niemand wat mee te maken. Veel banken e.d. stellen dit bijvoorbeeld ook als eis. Doe je dat niet, dan komt de schade en ellende vaak voor jouw rekening, zeggen dat het een vriend was met of op jouw toestel helpt dan niet. Geldt ook voor je Digid code (als je die al hebt), je id-bewijs of een kopie daarvan, je burgerservicenummer en veel andere zaken: deze zijn persoonlijk en hiermee kan iemand veel schade/ellende aanrichten waar je je leven lang zwaar last van ondervindt: daarom zoveel mogelijk geheim/alleen voor jezelf houden dus, is mijn advies.

Ik wil je niet onnodig bang maken, maar dit zijn wel dingen die kunnen gebeuren (en in de dagelijkse praktijk ook veel voorkomen trouwens). Een goede vriend moet je hier niet aan blootstellen vind ik. Zelf zou ik het niet doen i.v.m. de vele risico's die je loopt. Direct mee stoppen dus en alles langslopen/wachtwoorden veranderen + nooit meer medewerking verlenen aan zoiets. Houd je gegevens en apparaten prive!!

Bespreek het ook met je ouders. Zij blijven verantwoordelijk indien je minderjarig (want 14) bent en zij weten misschien meer.

Succes!

En ohja, laat je een volgende keer niet ompraten. Blijf gewoon bij je standpunt dat je dit niet meer wilt (wat ze ook zeggen). Gewoon niet meer aan meedoen, ookal worden ze misschien boos ofzo. Vrienden hebben ook jouw gevoelens en belangen te respecteren.

Zoek (om dit probleem op te lossen/te checken) eventueel hulp bij je ouders of een familielid met veel verstand van computers/gsm's en privacy. Let op: dit moet dan wel een zeer betrouwbaar persoon zijn natuurlijk, anders ben je mogelijk nog verder van huis.

Trouwens, ook nooit abonnementen e.d. op jouw naam laten registreren voor "vrienden/bekenden/je vriendje/vriendin".

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...