Jump to content

Frequenties netwerken

Guest JM Brockhoff

Recommended Posts

Guest JM Brockhoff

Weet iemand een site waar vermeld wordt op welke frequentie welk netwerk zit? Volgens mijn zit O2 op een 1800 netwerk en KPN bijvoorbeeld op 900. Ik zit een beetje te twijfelen welk abbo ik wil. Heb nog een Sony CMD2000 + carkit, deze wil ik blijven gebruiken (Dual SIM). Maar dat gaat niet werken als ik een ander abbo heb + nieuwe telefoon

Iemand een idee?

Guest jochem

Hi,

ff de frequenties van alle aanbieders op een rijtje:

Ben: 1800

Dutchtone: 1800

KPN-Mobile: 900/1800

Vodafone: 900/1800

O2: 1800

uiteraard alles in mHz :D

elk nederlands netwerk heeft dus 1800 ondersteuning.

Guest Roland

Hoi,

Volgens mij hebben KPN en Vodafone nog weinig 1800 (boven de 1880 gemakshalve 1800) netwerken ingebruik genomen.

Heeft iemand kaart van Ned. met alle gsm netwerken er op waar de masten staan?! groetnis Roland

• 1 month later...
Guest Chris

Jammer dat deze 900 mhz. netwerken eruit gaan, je kan dan niks meer beginnen met een mobieltje van 4 jaar en ouder, veel mensen werken nog met dit " oude spul ", veel mensen zijn dan genoodzaakt een nieuwe gsm te kopen, terwijl de oude nog goed is, onnodige milieuvervuiling van afgedankte mobieltjes, die vaak zo in de huisvuil container verdwijnen, terwijl de kwaliteit van deze 900 Mhz. netwerken zondermeer goed is, dat kan ik van andere 1800 Mhz. netwerken niet zeggen. waarom men overgeschakeld is naar dit 1800 Mhz. netwerk is mij een raadsel.

Guest Roland

Hoi,

Helaas is de 900MHz band vol vandaar dat ze begonnen zijn op de 1880 MHz. De 900MHz zitten ook nl. draadloze huistelefoons dus kunnen niet zomaar gaan uitbreiden voor GSM frequenties. Verder heeft 1800MHz als voordeel dat de zenders minder ver komen dus, meer capiciteiten biedt men kan meer cellen aanmaaken. De 900MHz biedt overigens een betere dekking omdat zij makkelijker binnendringen in huizen en door beboste gebieden. Groetnis ROland(info zo duidelijk?!)

Guest Chris

ik hoor wel: alleen maar nadelen deze 1800 Mhz. band, op de 900 Mhz. band zit alleen KPN en LIBERTEL nog, ze kunnen beter beide banden in gebruik houden, wordt de 1800 Mhz. band te zwak, overlapt de 900 Mhz. band hem wel, veel efficienter.

• 2 weeks later...

Volgens mij heeft O2 (Telfort) ook 900 MHz in gebruik. Dit is E-GSM (extended GSM). Ik heb op mijn netmonitor al verschillende E-kanalen (E17,E22,980) gezien omgeving Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Tilburg en Vianen. Dutchtone heeft ook E-GSM, maar zover ik weet nog niet in gebruik. BEN heeft geen E-GSM.

Guest Roland

Hallo,

Hetgeen wat u zegd klopt inderdaad ook zelfs in de 880MHz verder kunt u zien op www.frequentietabellen.nl of www.elektuur.nl in dat boek staan alle frequentie`s in. Stond in dat die frequentie handset is (maar retour signaal moet de GSM ook herkennen dus 1800Mhz gebied). Groetnis ROland.

Hallo Roland,

Misschien begrijp ik je niet goed, maar bedoel je dat de mobile aleen op 900 MHz uitzend en ontvangt op 1800 MHz? Volgens mij kan dit namelijk niet correct zijn.

De extended GSM band loopt van 880-890 MHz Uplink (mobile toestel) en van 925-935 MHz Downlink (basis station). De bandbreedte is 10 MHz, O2 heeft 5 MHz en Dutchtone heeft 5 MHz.

www.verbinding.nl/frequentieland/gsm/gsm_freq.html

De informatie is niet volledig correct wat betreft de toestelen, want de toestelen die je nu nieuw koopt ondersteunen E-GSM bijvoorbeeld de Nokia 6210 en Ericsson T68i.

In Belgie heb ik ook E-GSM gezien KPN-orange omgeving Antwerpen.

• 1 month later...

Zijn er nog meer mensen die 900Mhz E-GSM waar hebben genomen van O2 (Telfort)? Ik heb het idee dat O2 flink bezig is met het uit rollen van deze frequenties. Ik was laatst in Maastricht en Eindhoven en daar heb ik ook E-GSM gezien.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...