Jump to content

gestolen mobieltje

Guest karina

Recommended Posts

Guest karina

mijn mobieltje is enkele weken terug uit mijn tas gehaald tijdens gymles. nu hoorde ik dat elke telefoon een uniek nummer, IMEI code, heeft. maar wat kan ik hiermee doen, ham af laten sluiten ofzo??

groeten,

karina beumer

Gestolen mobieltjes moet je altijd aangeven bij de politie. Zij kunnen, indien je alle informatie hebt, het gestolen mobieltje "bombarderen" met SMS-jes. De dief (of de persoon die het mobieltje van de dief gekocht heeft), zal het mobieltje nauwelijks kunnen gebruiken. Ze kunnen de telefoon niet laten "afsluiten". Wel zouden ze de telefoon kunnen opsporen, maar dit doen ze niet. Heeft geloof ik met privacy wetgeving te maken.

Maar goed, als je dus aangifte doet bij de politie moet je het IMEI nummer van je telefoon hebben. Dit nummer staat meestal op de doos waar de telefoon in zat toen je hem kocht. Anders staat het op een papiertje dat in die doos zat, of op een sticker in de gebruikershandleiding.

Voor de mensen wiens mobieltje nog niet gestolen is: bewaar dit IMEI nummer goed ! Het kan jou ook overkomen. Als je doos/papiertje niet meer hebt kan je het nummer vaak ook op een sticker op de telefoon vinden of door een bepaalde code in je telefoon in te toetsen. Zie je gebruikershandleiding, of vraag even in de winkel waar je de telefoon gekocht hebt.

Succes,

OvI

PS: Nog een reden om een gestolen mobieltje altijd bij de politie aan te geven: misschien wordt er in de politiek iemand wakker geschud door het belachelijke aantal mobieltjes dat tegenwoordig gestolen wordt. Dan kan de wetgeving veranderd worden zodat de politie WEL gebruik mag/kan maken van opsporing van mobieltjes aan de hand van IMEI code.

Misschien is dit zelfs een leuk actie puntje voor "bekende Nederlanders" in de telecom wereld ... een oprichter van een website als bellen.com bijvoorbeeld ?? gif/smile.gif

• 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...