Jump to content
Guest

Pretium

Recommended Posts

Guest R. de Boer

Dames en heren,

“Ik geloof dat ik wordt opgelicht?”;

ik bel met Pretium Telecom CPS, dus heb ik de mogelijkheid om ook via een andere provider te bellen, dacht ik..... Tot dat ik een mijn rekening ontving. Het bleek dat, (ondanks dat ik eerst een ander 4 cijferig nummer draaide= andere provider) Pretium ook de zelfde gesprekken in rekening bracht. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?? Ook een familielid blijkt hetzelfde te zijn overkomen.

Guest BBKing

quote: "Dus bel ik alleen nog maar naar mensen die met die zelfde provider bellen."

Jaja, erg handig. Dus jij belt nooit naar mensen of bedrijven die geen gebruik maken van jouw telecomprovider? Sorry, maar dat geloof ik dus NIET !

Guest Telewatcher

Ik kan het me niet voorstellen. Heb je wel goed gekeken en vergeleken?

Guest Telewatcher

Bel al jarenlang met Pretium-Telecom. Ik ben uiterst tevreden. Goede verbindingen, geen dubbele gesprekken en goedkoop. De helpdesk is goed bereikbaar en geen lange wachttijden. Al dat gezeur over de Laagste Prijs Garantie. Dien gewoon een claim in ipv hier van alles te klagen.

Guest BBKing

Biertje teveel op ?? Dubbel zien ??

Denk dat je toch echt zelf iets fout hebt gedaan.... Bel zelf vanaf het prille begin van carrier preselectie via 16xx nummers, en heb hiervan nog nooit gehoord.

Guest Jan

Beste Willem,

Mag ik je om te beginnen complimenteren met je waarlijk ongelooflijke mensenkennis? Je wist immers uit mijn berichten haarfijn te analyseren dat ik erg op m`n centen zit. Bij kennismaking met zo`n bovennatuurlijk talent worden gewone stervelingen echt wel even stil .....

Had je echter mogelijk wat te gehaast gelezen, en was het je daarom misschien ontgaan dat ik me er juist haarscherp van bewust ben dat Pretium BELOOFT het verschil dubbel terug te betalen?

(Overigens niet echt dubbel, want EXCLUSIEF btw, dus zouden ze maximaal ca. 1.6 maal het verschil restitueren, dwz. je zou er slechts zes tiende van de meerkosten aan overhouden.)

En was het je in je haast kennelijk ook ontgaan dat ik me juist meer dan gebruikelijk uitgebreid verdiepte in relevante gegevens en achtergronden, en dat dat overduidelijk niet ten voordele van mijzelf doch juist van anderen bedoeld was?

Als jouw eerdergenoemde conclusie inderdaad correct zou zijn geweest, had ik me natuurlijk al lang aangemeld bij Pretium, om op die manier zelfs bijna helemaal gratis te kunnen bellen. Dan uiteraard ZONDER daar waar dan ook kond van te doen, want stel je voor dat dat voorbeeld breed navolging zou vinden? Dan zou die pret immers binnen de kortste keren afgelopen MOETEN zijn, omdat Pretium die garantie zou moeten terugtrekken om er niet binnen luttele maanden aan failliet te gaan?

MAARRRR ....

Was het je in je haast nog niet opgevallen dat niet alleen binnen dit forum, maar ook uit andere bronnen blijkt dat het met het NAKOMEN van die belofte door Pretium NIET helemaal lekker schijnt te zitten?

En dat er - althans voor zover ik tot nu toe heb kunnen ontdekken - NERGENS op het internet POSITIEVE ervaringen te lezen zijn over het snel en probleemloos WEL nakomen van die belofte door Pretium? (Als jij die ervaringen wel ergens hebt gevonden, wil je dan svp. bronvermeldingen geven zodat ook anderen daar kennis van kunnen nemen?)

Was het je last but not least in je haast mogelijk even ontgaan WAAROM ik aan bepaalde verkooppraatjes zo`n hekel heb? Als je dat zelfs nu nog niet helemaal doorhebt, doe dan voor de aardigheid eens het volgende:

- klik op de homepage van deze site op het icoon "Vastnet";

- klik op de link "Tariefvergelijking";

- klik het afrolmenu "Kies hier een bestemming" open;

- klik op een van de "Nederland vast" regels en vervolgens op "Toon tarieven";

- rol naar beneden en klik in de linker kolom op "Pretium";

- rol weer naar boven, klik het afrolmenu bij "Toon een nieuwe vergelijking met" open, kies daarin "1601", en klik dan opnieuw op "Toon tarieven";

- voeg indien gewenst middels de landenkeuze onderaan aan de vergelijking nog enige internationale bestemmingen toe;

- en als je dan de besparingspercentages (zwart = Pretium goedkoper t.o.v. de vergeleken concurrent, rood = Pretium juist DUURDER !!) GOED bestudeerd hebt, overweeg dan of je aan de reclame en toezeggingen van Pretium nog enig geloof durft te hechten.

In het vervolg niet toch maar liever wat beter inlezen en niet zo lichtvaardig essentiele zaken en simpele basisvergelijkingen die iedereen ook zelf zou kunnen maken vergeten, Willem? Dan kan je daar misschien zelf nog veel geld aan verdienen en slapende rijk worden. Succes daarmee!

Guest Jan

Beste Ad S,

Natuurlijk, de specificatie is doorslaggevend voor juiste tariefvergelijkingen. Om hier echter gedetailleerd de gegevens van 823 gespreksregels te gaan invoegen was mij net iets te veel van het goede, zoals je wel zult begrijpen.

Uit de totale notabedragen en het aantal gesprekken kan je al afleiden dat wij meer dan doorsnee telefoonverbruikers zijn; echter zullen ook de kostenverhoudingen daarmee dichter naar gemiddelde verhoudingen toegroeien. Om een redelijk betrouwbare indicatie te krijgen maakte ik een vergelijking van meerdere providers

In mijn bericht "ALARM !!" (30 nov 18:23) gaf ik nadrukkelijk het advies om voor de EIGEN situatie een simpel vergelijkings-rekenblad op te zetten, waarmee je kunt berekenen wat voor JOUZELF de uitkomst zou zijn. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je je notaspecificatie correct invoert en kolommen met de juiste berekeningen toevoegt. Dat laatste kost je afhankelijk van spreadsheet-ervaring `n kwartier tot `n uur (eenmalig, want indien goed opgezet is de hele handel elke volgende maand weer opnieuw bruikbaar), maar het resultaat loont voor de meeste mensen echt de moeite, dat durf ik te garanderen.

Als er mensen zijn die moeite hebben met het zelf opzetten van en werken met zo`n rekenblad: schaam je niet om hulp te vragen aan meer ervaren gebruikers (die iedereen in zijn eigen omgeving wel vinden kan).

Een eerste grove indicatie voor de mogelijke uitkomst kan je echter al vinden op deze site, als je de aanwijzingen in de voorlaatste alinea van mijn bovenstaande reactie aan Willem opvolgt.

Ook hier: succes bij je analyses toegewenst. En val niet van je stoel als je de resultaten ziet.

Guest Jan

Trek je om te beginnen niets aan van sarcastisch commentaar, als je denkt dat je twijfels terecht zijn.

Controleer daarentegen allereerst goed of de bedoelde gesprekken echt op de notaspecificaties van BEIDE providers staan. Zoja, laat dat dan niet slepen doch onderneem onmiddellijk actie richting provider die die gesprekken onterecht in rekening bracht. Schakel zonodig de Geschillencommisie Telecom in.

Guest Jan

Correctie en aanvulling:

1. Bericht 12 dec 23:39, voorlaatste alinea, laatste instructie:

in de vergelijkingen is "goekoper" niet zwart doch GROEN weergegeven.

2. Bericht 13 dec 00:30, tweede alinea, tweede volzin:

Voor een eerlijke vergelijking heb je uiteraard ALLE gesprekken binnen de te analyseren periode nodig. Meestal zal je dus in je rekenblad eerst TWEE OF MEER originele gesprekkenspecificaties moeten samenvoegen: die van KPN voor alle gesprekken die NIET via een andere C(P)S afgerekend werden (b.v. naar 09xx-, 08xx-, 067x-nummers) met die van je huidige C(P)S-provider(s).

Let er daarbij op dat je de gesprekkenperiodes van alle betrokken specificaties gelijk maakt: sommige providers hanteren niet exact kalendermaanden, dus waar nodig enerzijds een deel van de regels van een bepaalde specificatie wissen, anderzijds regels uit een eerdere of latere specificatie toevoegen. Vervolgens slim sorteren op groepen gesprekken die je via een bepaalde provider zou kunnen laten verlopen, die groep regels weer sorteren naar soort tarief, daar dan de toepasselijke berekeningen aan koppelen.

Guest Martin

Ik heb de preselectie (0800 1273) voor Pretium ingesteld. Wordt geaccepteerd. Zaterdag 27 dec. wilde ik bellen. Krijg ik een bandje, dat de preselectie niet werkt en of ik even hun helpdesk wil bellen. Afijn die is pas maandag weer wakker. Ik kon dus niet meer bellen. Als je dan niet weet dat je met 1655 (KPN) voor het nummer weer kan bellen, dan kan je niet meer bellen. Grote blunder van Pretium en gevaarlijk voor de beller. Schande

Guest Telecom

Hoi Martin,

Vaak is het zo dat je ook moet aanmelden bij de provider zelf omdat ze anders niet weten dat jij met die provider wil bellen. Ik zelf ben een keer zo stom geweest om zelf CPS in te stellen van een provider terwijl ik me daar nog niet had aangemeld met mijn gegevens. Dan kun je inderdaad niet bellen en krijg je een bandje. Men heeft toen ook uitgelegd dat zij de gegevens nodig hebben om ook in hun netwerk mijn telefoonnummer kenbaar te maken. Hun systeem moet namelijk je telefoonnummer herkennen als klant. Daarnaast wil men natuurlijk onze gegevens om te kunnen factureren en zo. Anders zou zomaar iedereen met een provider kunnen bellen zonder zich kenbaar te maken en is het heel makkelijk om fraude te plegen. En dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Dus als je alleen naar 0800-1273 hebt gebeld en geen contact hebt gehad met Pretium Telecom van te voren is het niet vreemd dat je niet kon bellen. Dan is het je eigen schuld. Maar het blijft vervelend als het het meemaakt. Maar als je goed nadenkt is het heel erg logisch dat het zo werkt.

Guest Rob

Om de kosten van een maand (december) bellen met Pretium te kunnen vergelijken met het tarief van die maand bij andere providers bijvoorbeeld 1601: Hoe kun je daar dan aan komen als geen antwoord is te verwachten van 1601. Ik heb zojuist door inspreken in het antwoordapparaat een claimformulier bij Pretium aangevraagd maar dan heb ik wel vergelijkingsmateriaal van de tarieven nodig. Wie kan mij aan alle tarieven over de maand september en december helpen aangezien de nota`s over beide maanden rond de 200 euro voor mij erg hoog was door internationaal bellen. Een aanzienlijk verschil met 1601 die 20 c.p.m. rekende en Pretium 37 c.p.m. nog afgezien van de verschillen van bellen naar vast en mobiel. Het zou handig zijn als er een archief werd bijgehouden op bellen.com van eerdere tarieven. Maar wellicht dat de site dan te uitgebreid zou worden.

Wie kent om te beginnen de verschillende tarieven van 1601 voor de maanden september en december? Gaarne aanbevolen voor het invullen van het claimforumulier van Pretium.

Guest Rob

Het bovenstaande schreef ik aangezien de nieuwe tarieven van 1601 vanaf 4-1-2004 gelden en ik in de tarieven van de voorgaande maanden niet bij 1601 kan bevragen. Zojuist kreeg ik het antwoord e-mailtje waarin vermeld wordt dat antwoord waarschijnlijk niet te verwachten is door 1601 omdat dit te duur is om dit te doen, logisch vanwege hun zeer lage beltarieven (zoals zij bij het aanmelden bij hun al eerder aangaven).

Guest Jan

Rob

Binnenlandse 1601-tarieven zijn sinds sep niet gewijzigd. Van de buitenlandtarieven weet ik dat niet. Het achteraf achterhalen daarvan zou inderdaad `n probleem kunnen worden, daar had ik geen moment aan gedacht, sorry.

Ik zie twee mogelijkheden:

1. Ook in het leeuwendeel van de buitenland-tarieven is er in de afgelopen maanden niets gewijzigd. Doe dus alsof je neus bloedt, beweer in je claim gewoon dat de huidige tarieven van 1601 ook toen golden. Als Pretium zou stellen dat op dat moment voor die bestemming(en) hogere 1601-tarieven van toepassing waren, zullen ZIJ daarvoor bewijzen op tafel moeten leggen.

Je draait dan dus gewoon de rollen om, en zadelt Pretium met jouw probleem op; daar kunnen ze niets tegen doen, want ZIJ zullen moeten aantonen dat jouw claim niet terecht zou zijn als ze daar onder uit willen komen.

2. Plaats een oproep in het 1601-deel van dit forum (maak daar `n nieuwe discussiegroep onder de naam "oude tarieven 1601" of iets dergelijks). Vraag niet het schier onmogelijke (want dat doe je als je een compleet tarievenoverzicht zou vragen), doch vraag uitsluitend gericht naar die land/maand-combinaties die je absoluut nodig hebt. Dan maak je de meeste kans op respons van mensen die zelf met die 1601-tarieven te maken hebben gehad (en ze dus uit hun specificatie kunnen terugrekenen).

Voor die combinaties waarop je niet tijdig respons krijgt: mogelijkheid 1 toepassen.

Guest Jan

Rob: een claim over sep kan je overigens nu niet meer nieuw indienen. Zie Pretium Algemene Voorwaarden art. 7: een claim op hun Laagste Kosten Garantie is alleen maar rechtsgeldig wanneer de klant binnen de gestelde termijnen aan alle voorwaarden heeft voldaan.

Met je claim over december moet je dus opschieten, wil je kans op succes maken.

Guest J Terlouw

De `laagste kostengarantie` van Pretium lijkt een slinkse manier om klanten te werven. Immers: hoeveel % van de Pretium-bellers gaat daadwerkelijk zijn telefoonnota narekenen? Voor de gemiddelde klant gaat hier ontzettend veel tijd in zitten om precies na te rekenen wat hij/zij bij een andere provider had kunnen besparen. Stel een klant belt voor 25 euro in de maand en gaat handmatig uitrekenen wat hij/zij bij een andere provider had kunnen besparen. Na 2 uur puzzelen komt hij/zij erachter dat hij/zij 5 euro zou besparen bij een ander provider. Dubbel het verschil terug (muv BTW) betekent dit dat de klant zo`n 8 euro retour krijgt van Pretium. In uurloon uitgerekend betekent dit dat de klant voor 2 uur werk 8 euro heeft verdient; de gemiddelde Nederlander wordt waarschijnlijk beter betaalt, plus dat de gemiddelde baan waarschijnlijk een stuk aangenamer is.

Door middel van een Excel-sheet kan het weliswaar een stuk sneller. Ik vermoed echter dat de gemiddelde Nederlander de benodigde kennis mist om een dergelijke sheet snel en foutloos op te zetten.

Wat ik vermoed: in de praktijk komt het zelden voor dat klanten daadwerkelijk na gaan rekenen wat ze bij de concurrent bespaard zouden hebben.

Guest Willem

daar kan je een punt hebben. echter, in het leeuwendeel van de gevallen hééft Pretium gewoon de laagste telefoonrekening. dus het zal slechts om enkelen gaan.

Guest J Terlouw

Wanneer u denkt dat Pretium veruit de goedkoopste aanbieder is, zult u toch eens wat beter naar de tarieven van de concurrerende telecombedrijven moeten kijken. Er zijn immers carriers die én lagere tarieven én factureren per seconde vanaf de 1ste seconde in plaats van facturatie per seconde vanaf de eerste minuut.

Wat dacht u bijvoorbeeld van het bellen naar mobiel en u krijgt voice-mail; u verbreekt direct de verbinding, maar betaalt echter wel gelijk de eerste hele minuut. Dit is zelfs fors duurder dan bij KPN.

Guest Jan

Rob en andere door Pretium "genomen" klanten,

Laat je in `s-hemelsnaam niet ontmoedigen door domme suggestieve doch apert onjuiste mededelingen van een bepaald soort "gevallen engelen" die zich (niet alleen in deze discussiegroep, maar ook in andere discussiegroepen) binnen dit forum al danig in de kaart hebben laten kijken.

Ik kan niet oordelen over (doch wel raden naar) mogelijke belangen die dat soort figuren er bij kunnen hebben, mensen af te houden van terechte garantieclaims.

Gezond verstand leert dat het per betrokken klant GEMIDDELD PER MAAND zo`n 15 tot 20 Euro (dus per jaar ca. 200 Euro) aan teruggaaf zou moeten kunnen opleveren, met uitschieters tot meer dan 100 Euro voor bepaalde maanden voor specifieke gevallen (het zou me niet verwonderen als Rob over december dat laatste zou kunnen claimen).

Zoals ik in mijn eerdere berichten reeds nadrukkelijk aangaf: als je zelf niet beschikt over `n spreadsheetprogramma of daarmee te weinig ervaring hebt, is er in je eigen omgeving altijd wel min of meer deskundige hulp te vinden, zodat het zelfs de eerste keer doorgaans hooguit `n uurtje hoeft te kosten om zo`n (mogelijk later maandelijks terugkerende) berekening goed op poten te zetten. Als zo`n rekenblad eenmaal goed op poten staat en je daarmee wat meer ervaring krijgt, kan je vaak met `n kwartier of zo klaar zijn. En bij mijn weten zijn er maar weinig leuke baantjes die omgerekend netto tot wel meer dan 400 Euro per uur kunnen opleveren .....

Da`s andere koek dan de 4 Euro per uur van Terlouw, nietwaar? Maar wel keiharde realiteit!

Laat je dus niet weerhouden door wie of wat dan ook, maar DOE HET!

Guest Jan

Nog een paar algemene tips.

Voor de volledige restitutievoorwaarden: ga naar www.pretiumtelecom.nl; klik in die homepage op "Bellen"; ga vervolgens met je muis in de kopregel naar "Pretium Telecom" en klik in het daar verschijnende submenu op "Algemene voorwaarden"; scroll in die AV naar "7. Laagste Kosten Garantie". Print dat bewuste artikel uit om het altijd als referentie bij de hand te hebben.

Let op dat je daadwerkelijk aan alle voorwaarden voldoet. Hou er rekening mee dat Pretium het je niet gemakkelijk zal maken, en allerlei details, hoe triviaal ook, heel "nauw" zal interpreteren. Als hun b.v. ergens uit blijkt dat je binnen de betrokken maand van vroeger uit ook nog steeds bij een andere carrier (b.v. 1649) als klant geregistreerd stond (ook al voerde je in die maand via die carrier geen enkel gesprek) of een buitenlandgesprek via een goedkoop 0900-nummer voerde, kunnen ze formeel al onder de claim uit.

Maar let met name HEEL goed op de termijnen. Bewaar de envelop waarin de rekening zat, vanwege de stempeldatum (als die er niet opstaat: noteer de ontvangstdatum). Vraag het claimformulier bij voorkeur aan via hun fax 023 5403324 en bewaar het verzendrapport daarvan, of doe je aanvraag in het bijzijn van getuigen op de post. Als je het claimformulier niet binnen 5 werkdagen in huis krijgt, trek dan aan de alarmbel (herinneringsfax of telefoon 0900 1637000).

Bereid tijdens het wachten op het claimformulier je claim al volledig voor (afdruk van de complete kostenvergelijking met de goedkoopste aanbieder, waarschijnlijk wordt dat wel 1601) zodat je alles zo snel mogelijk op de post kunt doen of ook weer per fax kunt verzenden.

Guest gast

voor je al die dingen doet: is er hier ook maar 1 persoon die zijn/haar claim gehonoreerd heeft gekregen??

Guest Jan

Zou ook bovenstaande gast er persoonlijk financieel belang bij hebben dat deze carrier zo min mogelijk hoeft terug te betalen?

Guest Jan

Aan alle potentiele Pretium-claimers,

Ik heb nog eens nauwkeurig gekeken naar de in de voorwaarden genoemde termijnen.

"De Contractant dient binnen 10 dagen na de postdatum van het verzenden van de factuur met de specificatie voor de betreffende maand een claimformulier aan te vragen bij Pretium Telecom en Pretium Telecom dient het volledig ingevulde claimformulier met benodigde bewijzen binnen 20 dagen na de postdatum van het verzenden van de factuur met de specificatie van de betreffende maand ontvangen te hebben."

Heel erg opvallend - en erg gevaarlijk! - daarin is het laatste deel daarvan: Pretium zou het met opzet dan wel "per vergissing" bijna onmogelijk kunnen maken om aan die voorwaarde te voldoen. Immers: hoe kan een klant ooit BEWIJZEN dat Pretium die spullen WEL tijdig ontvangen MOET HEBBEN, wanneer zij blijven volhouden dat die TE LAAT werden ontvangen? En wat als Pretium het formulier opzettelijk dan wel per vergissing pas op een zodanig "laat" tijdstip verzendt dat tijdige ontvangst daardoor in principe al (bijna) onmogelijk werd?

Daarom het (herziene) advies:

Aan de hand van oudere rekeningen kun je inschatten of je het de moeite waard zult vinden om zo`n claim in te dienen.

Vraag dan ONMIDDELLIJK na ontvangst van hun eerstvolgende nota PER FAX het claimformulier aan. Vermeld in die aanvraag nadrukkelijk dat je je genoodzaakt ziet om de claim ZONDER begeleiding van hun eigen formulier in te dienen, indien zij er niet voor zorgen dat je binnen DRIE werkdagen dat formulier IN HUIS hebt.

Verzend voor alle zekerheid je claim (al dan niet met hun formulier) uiterlijk 3 WERKdagen VOOR het aflopen van de "20-dagen-termijn" (als er geen duidelijk postdatumstempel op hun envelop stond, reken dan voor je eigen veiligheid vanaf hun NOTAdatum) per post in het bijzijn van getuigen, of uiterlijk 1 werkdag voor afloop van de termijn per fax.

Trek je niets aan van eventuele mondelinge (dus ook telefonische) toezeggingen dat het ook later zou mogen: daar kunnen ze achteraf altijd weer onderuit, want zolang die niet zeer tijdig schriftelijk bevestigd zijn, zijn ze niets waard!

Als je om welke reden dan ook de indruk krijgt dat Pretium al dan niet opzettelijk de zaak moeilijk voor je maakt (b.v. bij "verdachte" eisen in hun formulier), schroom dan niet om dat onmiddellijk in dit forum te melden en advies te vragen.

Guest gast

Denk je nou werkelijk dat het dan nog de moeite waard is. En Pretium weet dat en daarom kunnen ze een dergelijke actie houden: ze hoeven vrijwel niemand te betalen.

Eerlijk gezegd vind ik dat de consumentenbond of zo een test zou moeten uitvoeren om te controleren of Pretium wel waar maakt wat ze claimt en als dat niet zo is: naar de reclamecode commissie en de diverse andere instanties die dit soort praktijken aanpakken.

Want dat zinnetje `laagste kostengarantie` haalt WEL mensen over de streep!

Guest Rob

Op 8 januari ben ik gebeld door iemand van Pretium om mij te zeggen dat aanvragen van een claimformulier bijna nooit zin heeft omdat zij toch de goedkoopste zijn. Op mijn antwoord dat dit alleen zo is in vergelijking met Tele2 en KPN omdat dit zo staat aangegeven bij hun `Vergelijken Tarieven` zei hij dat dit inderdaad zo is. Toen ik zei dat iemand die ik al eerder belde over hun tarieven mij zei dat er altijd gekeken werd met aanbieders die CPS hebben maar dat er tegelijkertijd niet met actie-tarieven vergeleken mocht worden van aanbieders, beaamde het dat ook vrij aggressief en moest ik erop aandringen dat hij het formulier toch maar zou opsturen en hij het maar moest afwachten wat er uit de bus zou komen. Dat het alleen om één buitenlandstarief gaat dat rechtsboven op bel1601.nl als aanbieding gold, maar dat dit in de lijst van buitenlandse tarieven niet als aanbieding voor dezelfde prijs per minuut staat vermeld daar ging hij verder niet op in. Ik zal de opmerkingen van Jan t.a.v. het onder getuigen en binnen gestelde termijnen zoals opgenomen in de alg.voorwaarden verzenden van het claimformulier ter harte nemen: de belspecificatie van december moet ik nog ontvangen; voor die van oktober (het was niet september) ben ik inmiddels te laat.

Wellicht is het handig om een grof schema voor Excel in dit forum te tonen zodat andere benadeelden zelf invulling eraan kunnen geven en hun bevindingen op dit forum kunnen tonen. Ook de suggestie van `gast` kan nuttig zijn maar dat helpt op korte termijn de klagers niet om zich te organiseren, misschien later. De vraag is: kunnen we de klagers voldoende mobiliseren om hun belnadeel te verzamelen. Wellicht een nieuw forumonderdeel met de belangrijkste suggesties van dit forum-item zou daar structuur in aan kunnen brengen.