Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Tele2

Recommended Posts

Guest Dirk

Ik lees hier dat Tele2 nog steeds goedkoper is dan KPN. Da`s wel een beetje stellig gezegd. Ligt toch allemaal gewoon aan je belgedrag in combinatie met de kortingen die je bij de aanbieders krijgt?

Tele2 is voor de meeste mensen per 1 november gewoon duurder geworden. Het gros van Nederland belt het meeste binnen eigen regio, en daar is het bellen gewoon per gesprek duurder geworden vanwege het hogere starttarief.

Evenveel duurder trouwens dan de verschillen tussen KPN Voordeelnummers en Tele 2 binnen de regio, dus om bij de een dan wel de ander echt goedkoper uit te zijn, moet je wel heel erg veel bellen. Of die euro in de maand nu de moeite waard is om via twee aanbieders te bellen, met het verlies van aan aantal zaken, twee rekeningen, etc, is sterk de vraag. Voor mij in ieder geval niet meer.

Guest Wahid

Hey Miertje, accept giro`s kosten bij Tele2 altijd al 1,22. Dat is zo omdat dat nou eenmaal meer kost en klanten die per accept giro betalen vaak later dan de vervaldatum van de factuur betalen zodat er weer herinneringen worden verstuurd wat ook weer extra geld kost. Het is dus gewoon logisch dat de klant die per accept wil betalen daar ook zelf de extra administratiekosten voor draagt. En nogmaals dat is altijd al zo geweest. Of misschien heb jij het over 4 jaar geleden of zo?

Guest Wahid

Beste Dirk, het starttarief is inderdaad met 1tiende cent verhoogd. Alleen de gesprekstarieven buiten de regio zijn gewoon omlaan gegaan. En wel op een dusdanige manier dat Tele2 gewoon weer goedkoper dan de KPN is. En het gros van de klanten belt inderdaad voor een groot deel binnen de regio maar ook buiten de regio. Verder moet je niet vergeten dat Tele2 niet als doel heeft de goedkoopste te zijn maar dat zij gewoon een goede aanbieder willen zijn die betrouwbaar is en de juiste service kan geven als er een keer een probleem is..... Een heel andere inslag dan andere aanbieders dus.

Guest Ad

ik bel daarom met een provider waarbij de acceptgiro helemaal gratis is.

Guest Scolleke

Beste iedereen,

Ik zag dat er in Juni een vraag werd gesteld door iemand die wilde weten of collect call gesprekken ook via Tele2 lopen, dit is helaas niet het geval. Deze gesprekken zullen op de factuur van KPN komen te staan.

Guest J Terlouw

Persoonlijk vind ik Tele2 niet zo`n betrouwbare aanbieder als Wahid doet voorkomen.

Ten eerste vind ik de gespecificeerde rekening van Tele 2 onoverzichtelijk; alle gesprekken staan door elkaar: niet overzichtelijk geordend in binnen regio, buiten regio, naar mobiel enz. Bovendien staat het aantal gesprekken er niet eens op vermeld.

Ten tweede is de telemarketing benadering van Tele 2 verre van klantvriendelijk; agressief en opdringerig.

Ten derde brengt Tele2 `gesprekken` in rekening die nooit gevoerd zijn: oproepen van vast naar vast van enkele seconden, oftewel: als je iemand belt en er wordt niet opgenomen, wordt dit `gesprek` ook in rekening gebracht.

Ten vierde gaat er van alles fout bij het aanmelden van nieuwe klanten (het zogenaamde `slamming`). Niet voor niets wilde KPN Tele2 al vanaf 1 december verplichten alle overzettingen van CPS schriftelijk te laten geschieden.

Reden genoeg voor mij om op zoek te gaan naar een andere aanbieder. Ik bel nu met Euphony EuMax en ben er ontzettend tevreden over: overzichtelijke rekeningen en lage kost. Ter vergelijking: bij Tele 2 betaalde we in 1 maand tijd voor 187 gesprekken 98 euro, bij EuMax betaalde ik in 1 maand tijd voor 216 gesprekken 52 euro. Ik zeg niet dat dit bij iedereen zoveel uit zal maken, maar mijn belgedrag is niet drastisch gewijzigd sinds in met Euphony ben gaan bellen.

Guest bora

Klopt het dat tele2 een starttarief in rekening brengt op het moment dat iemand in gesprek is of niet opneemt??

Guest miertje

dat klopt wel elke keer als jij iemand probeert te bellen dan kost je dat een starttarief ongeacht of hij/zij opneemt.

Bij de KPN zie je dit alleen niet op je rekening maar reken er maar op dat dit gebeurt.

Wist je trouwens dat je bij Tele 2 ook al voor je acceptgiro moet betalen ik meende iets van 1,20 euro.

groetjes

Guest miertje

Best Wahid,

Daarom bel ik ook met een provider die niks in rekening brengt voor een acceptgiro.

En tegenwoordig bel ik ook nog gratis.

Guest peter

Die J Terlouw is opmerkelijk (als hij echt zo heet tenminste). Bij iedere forum heeft hij wel een mening en vaak prijst hij Euphony nog eens aan. Kan hij niet eens een keertje gewoon een mening geven zonder zijn o zo geliefde Euphony (waar iedereen naartoe moet gaan) te verkondigen? Trouwens, Tele2 was in het begin aardig, maar begin me steeds meer te ergeren aan die overdreven Tele2 goedkoper bellen reclames.

Guest Paul

Even een correctie op het laatste bericht. Ik werk zelf bij een telecombedrijf en ben het ook vaak niet eens met Tele-2 (vooral de reclames zijn schandalig, een en al misleidende onzin). Hier wordt echter weer eens een telecomFABEL in leven gehouden. KPN is inderdaad van plan geweest om ook gesprekspogingen waarbij geen verbinding is geweest in rekening te gaan brengen, dit plan is echter al lang van de baan. Indien je als consument denkt benadeelt te worden, neem dan contact op met mensen die kennis van zaken hebben en luister niet naar die dit soort onzin die alleen voortkomt uit onwetendheid. Of is miertje een volleerd centrale- en netwerkprogrammeur die exact weet hoe de kostenregistratie op een telefoonnetwerk in zijn werk gaat???? Ik denk het dus niet.

Guest J Terlouw

Ik heb verschillende mensen horen beweren dat Tele-2 starttarief rekent voor verbindingen die nooit tot stand gekomen zijn. Wilde het zelf eerst niet geloven, toen ik echter steeds meer mensen hetzelfde hoorde beweren ben ik onze eigen telefoonrekeningen (van toen wij nog bij Tele-2 zaten) gaan uitpluizen. Op de laatste rekening resulteerde dat in 28 `gesprekken` van vast naar vast van slechts enkele seconden. Bij nader onderzoek bleek dat het overgrote deel van deze mensen geen voice-mail had.

Na deze ervaring aan een andere Tele-2 beller meegedeeld te hebben, ging de desbetreffende persoon ook zijn telefoonrekening napluizen. Hij kwam tot dezelfde conclusie. Deze persoon heeft toen gelijk Tele-2 gebeld om bevestiging te vragen van ons vermoeden. Tele-2 ontkende echter alles. Wel stelde de telefoniste direct voor een uur gratis bellen weg te geven aan deze persoon. Dit gaf wel enigszins te denken.

Guest Paul

Dus er is een verbinding geregistreerd. De stelling was dat er een starttarief gerekend zou zijn, terwijl er geen verbindng is. Dat is hier duidelijk niet het geval (ik zeg hiermee overigens niet dat de berekende bedragen correct zijn). Nogmaals, door dit soort misverstanden ontstaan dus heel veel fabels.

Guest Paul

Voor alle duidelijkheid

Indien er alleen een starttarief berekend zou zijn zou je een bedrag zien bij een gesprek van 0 seconden. Hier is sprake van starttarief + een aantal seconden verbinding. Men zou wel de paar seconden verbinding ter discussie kunnen stellen, maar deze zijn geregistreerd. Bij mijn weten bestaat er geen enkel telecombedrijf wat een medewerker in dienst heeft om willekeurig gesprekken van een paar seconden in facturen te zetten (zou waarschijnlijk ook meer kosten dan dat het oplevert...)

Guest detulp050

Test maar eens uit: bel 20 keer naar je mobiel, laat hem 1x overgaan en leg weer neer met je vaste telefoon. Wacht op de nota en voila: geen kosten !

Specificaties zijn het slechtste wat een telecombedrijf kan uitgeven, je krijgt er enkel vragen over, in plaats van dat ze vragen oplossen.

Guest Jan

"Specificaties zijn het slechtste wat een telecombedrijf kan uitgeven, je krijgt er enkel vragen over, in plaats van dat ze vragen oplossen.": een sterk persoonlijk getinte mening.

Onze Wetgever denkt daar gelukkig heel anders over. Verstrekking van specificaties gedetailleerd tot op gespreksniveau is n.l. wettelijk verplicht. En veel (mogelijk de meeste?) mensen zijn het daar van harte mee eens: een nota zonder specificatie is immers net zo iets als een kassabon van de supermarkt of een nota van een ziekenhuis of autogarage waar alleen een totaalbedrag op wordt vermeld. Daar neemt toch zeker geen zinnig mens genoegen mee? Waarom zou dat van een telecomprovider dan wel geaccepteerd moeten worden?

Het gevolg is inderdaad dat specificaties vragen kunnen oproepen. Vaak zijn die zeker en keihard aantoonbaar terecht: er worden wel degelijk nogal wat fouten gemaakt, die dan vaak heel veel energie en vasthoudendheid vergen om ze gecorrigeerd te krijgen!

De keerzijde van die medaille (onterechte vragen: vaak kunnen de gebruikers dan op hun klompen aanvoelen dat bepaalde posten wel degelijk terecht in rekening kunnen zijn gebracht) hebben de providers dan maar voor lief te nemen.

Maar altijd geldt: hoe beter (vollediger, duidelijker en overzichtelijker) de specificatie, hoe minder kans op onterechte vragen. Denk daarbij b.v. aan KPN: die weigeren nog steeds consequent om niet-KPN providers van opgeroepenen te vermelden, terwijl die wel degelijk van invloed zijn op de (hogere dan bij KPN-abonnees!) gesprekskosten. Door haar onvolledigheid roept KPN dus ZELF veel vragen daarover op!

Overigens: "Broodje aap"-verhalen als dat over Tele2 hierboven (17 feb 16:34) kan je negeren. Als je de schrijver daarvan elders in dit forum hebt leren kennen, weet je genoeg.

Guest Ren

Tele 2 is helemaal niet goedkoop. Soms lijken ze goedkoop maar dan alleen bij pre selekt maar kies je dan voor een andere bestemming dan is die gewoon duur. Dus niet doen en gewoon en rondshoppen wat zelfs de KPN is goedkoper

Guest rene

ff voor de goeie orde: de vorige René is dus een andere rene als ikke.

Tele2 is wel degelijk vaak goedkoper als de KPN, maar zeker niet een van de goedkoopsten.

Guest Rash

Ik heb een paar dagen geleden een nota gekregen waarbij ik 28 keer gebeld zou hebben naar een of meerdere nummers in Den Helder voor in totaal iets van 6 uur. Aangezien ik werkelijk NIEMAND in of rond Den Helder ken en ik een kabelinternetaansluiting heb (en dus niet naar een inbelnummer hoef te bellen), heb ik gevraagd om opheldering. En ja hoor: het nummer waar naartoe gebeld zou zijn was afgeschermd.

Dan maar een overzicht van hoe laat en op welke dag(en) er gebeld zou zijn naar het bewuste nummer in Den Helder. Waarop het antwoord van Tele2 was: "Sorry, maar dat kunnen we u niet verschaffen, want het betreft een oude nota [notabene de meest recente nota die een week geleden verzonden is!] en het is bovendien technisch niet mogelijk om u een overzicht te sturen van de dagen en tijdstippen waarop u gebeld zou hebben". M.a.w.: als Tele2 op de volgende nota zegt dat ik 100 keer met een afgeschermd nummer in Bagdad gebeld heb, dan dien ik dat gewoon te pikken en te betalen, want volgens de computer heb ik dan daadwerkelijk met Bagdad gebeld.

Daar klopt toch werkelijk niks van?? Dient Tele2 niet dergelijke informatie te verzamelen teneinde aan de klant en in het uiterste geval bijv. in een rechtszaak te kunnen aantonen wanneer en hoe laat er gebeld zou zijn door de klant??

Wat heb je nou aan een telecomprovider die dergelijke simpele informatie niet eens kan verschaffen en DUS van alles en nog wat op de nota kan plaatsen, zonder dat je dat als klant kunt verifieren??

Ik heb ondertussen de Consumentenbond geinformeerd en heb via KPN te horen gekregen dat de reactie van Tele2 erg bedenkelijk is.

Zijn er anderen met dergelijke ervaringen?

Guest Jan

Rash: kijk eens op www.overheid.nl > Wet- en Regelgeving > Zoek op woord of zinsdeel - in de titel: notaspecificatie > vind > klik op Regeling basisniveau notaspecificatie vaste telefoniediensten. Zie dan met name artikel 1d van deze regeling.

Sommeer met die regeling in de hand jouw provider, je onmiddellijk en geheel gratis de gewenste specificatie te leveren: dat zijn ze domweg wettelijk verplicht.

Als ze aan die eis niet binnen pakweg een week hebben voldaan, neem dan contact op met OPTA en vraag wat je verder moet ondernemen.

Succes.

Guest Rash

Beste Jan, Heel hartelijk dank voor de tip. Ik zal er meteen werk van maken. Ben overigens net gebeld door de Consumentenbond en die zeiden ook dat het klinkklare onzin was van Tele2. In ieder geval moet ik wel het onbetwiste deel van de nota voldoen en tegen de rest bezwaar aantekenen. Er gaat vandaag dan ook een aangetekend schrijven de deur uit.

Dank voor het meedenken!

Groeten,

Rash.

Guest detulp050

Rash: Je kunt gewoon een kopie van je nota krijgen, het is vast niet zo cru als je beweert. Daarbij: heb je een alarminstallatie oid ? Dat is vaak een oorzaak van de kosten naar een afgeschermd nummer (als het dagelijks is). Als de nota over een periode gaat die korter dan 3 maanden terug is, dan zal Tele2 je echt wel een kopie willen sturen hoor, wellicht rekenen ze 2,50 administratiekosten.