Jump to content

Werkstukje telefonie:

Guest Roland

Recommended Posts

Guest Roland

Hallo,

Zoals Ben ooit begonnen is.... ik wilde dat ook maar m`n pa was tegen internet SNIK! Voor deze werkstukje heb ik `n 7,9 gekregen!

Manieren om goedkoper te kunnen telefoneren

Roland

Klas: Mavo

11 maart

Leerlaar:

Inleiding:

Tegenwoordig hoef je niet meer via de ex monopolist KPN telecom te bellen. Maar het kost wel enige moeite om via de concurrent te kunnen bellen. Ik heb voor dit onderwerp gekozen: omdat ik graag het goedkoopste wil gaan uitzoeken met goede kwaliteit. De meeste informatie heb ik van krantenberichten, telescoop, www.bellen.com en eigen opgedane kennis.

Note: Dit is een werkstukje van informatief karakter, het opvolgen van adviezen is voor uw eigen risico en valt niet onder mijn verantwoordelijkheid. De prijzen welke hierin zijn vermeldt kunnen zijn gewijzigd. Kijkt u altijd op www.bellen.com voor de actuele tarieven.

Hoe kun je goedkoper bellen? Zo ja welke abonnement moet ik dan hebben?

Je hebt 2 concurrenten in Nederland die echt een eigen netwerk hebben. Dat is UPC/Essent en KPN telecom. Wanneer je via de kabel belt ben je aangewezen op UPC/Essent of bellen via 0900 nummers. Via KPN belbasis abonnement of Bel + abonnement kun je via de concurrenten bellen. Met het Belbudget abonnement kan dat echter niet: dat heeft te maken met het feit dat je een goedkopere abonnement hebt. De gesprekskosten liggen hoger en worden daarmee gefinancierd.

Waarom carrier select?

De KPN is niet meer van de overheid en is geen monopolist meer. Het idee erachter is dat men goedkoper kan gaan bellen. De KPN verplicht om hun netwerk te gaan leveren aan concurrenten. Aangezien KPN de concurrenten tegenwerkte is de OPTA in het leven geroepen. De OPTA is een onafhankelijke organisatie. Die eerlijke concurrentie bevordert. En ook voor de consumenten belangen opkomt. B.v. als je kiest voor nummerbehoud (overstappen naar de concurrent met behoud van je telefoonnummer) en dat loopt niet goed dan kan de OPTA sancties opleggen.

Is bellen via 16xx nummers wel betrouwbaar/goedkoper?

Het bellen via 16xx nummers is in veel gevallen betrouwbaar. Wel heb ik eens mee gemaakt dat Tele2 mij hogere kosten in rekening bracht. Je kan dan een klacht in dienen bij de OPTA. De bekendste zijn o.a. Tele2, One tel etc. bedenk wel dat die veel reclame maken en ook duurder zijn. De verbindingen zijn van goede kwaliteit. Mocht het niet zo zijn dan kun je via 1655 code alsnog via het aloude KPN gaan bellen. Voorbeeld van goedkoper bellen: stel u belt naar Iran via KPN kost dan 1

Guest Roland

Hoe kun je dan goedkoper telefoneren?

Via carrier select kun je goedkoper bellen. D.m.v. een 16xx nummer kun je dan goedkoper telefoneren. Hoe kan het dan dat je goedkoper telefoneert? Doordat belbedrijven grote belminuten inkopen bij de KPN kunnen zij dat goedkoper aanbieden aan de klant. Het zijn alternatieve aanbieders. Zo heeft Tele 2 de code 1602. En Pretium telecom 1637. Als je naar Rotterdam wilt gaan bellen dan toets je als je belt via Tele 2: 16020513801234. Zo weet de centrale van KPN dat uw gesprek via Tele 2 verloopt. Er zijn vele aanbieders, er is geen een die in alle bestemming categorieën het goedkoopste is. Tip: je mag met meerdere carrier select belbedrijven bellen. Zo kan het zijn dat je met Universal telecom (1641) lokaal kan gaan bellen van Drachten naar Limburg. Maar als je goedkoper naar mobiel wilt bellen via 1649. Een voorwaarde is wel dat je bij de bewuste telecom bedrijf bent aangemeld. De centrale (b.v. van Bel1649) herkent dan jou telefoon nummer. Als je niet bent aangemeld hoor een melding of een bezet toon. Soms komt het voor dat je zonder dat je bent aangemeld via hen kan bellen. Dat heb ik wel eens gedaan, heb nog nooit een rekening gezien van het bedrijf! De gesprekken welke lopen via de alternatieve telecom krijg je een aparte rekening van. In veel gevallen krijg je gratis specificatie van ze. Hier kun je precies opzien welke nummers je hebt gebeld en hoelang. De nummers 112 (alarmnummer), 084 (voicemail, faxmail nummers etc), 087 (personal numbers let op deze kunnen wel 40 € cent per minuut kosten, verder zonder dat u het weet wordt u doorverbonden met China op uw kosten. De OPTA betreurt het dat deze nummers zijn uitgegeven maar het blijft al jaren gehandhaafd), 09 (betaalde nummers zie pag. ??) En 067 (internet verkeer nummers) nummers gaan altijd via de KPN. Het nadeel van gebruik van carrier select is dat de dienst 5 in gesprek niet meer werkt. Als je iemand belt en in gesprek is, word je meteen terug gebeld wanneer de gebelde persoon zijn hoorn neer legt. Bij jou gaat dan de telefoon over en als jij opneemt, gaat bij de persoon de telefoon over die je bellen wilde.

De OPTA vond het nog steeds geen eerlijke concurrentie: immers als je goedkoper wilt bellen moet je altijd een 16xx nummer in toetsen. Toen hebben zij een zgn. Carrier PreSelect bedacht (CPS). Waardoor de gesprekken automatisch via het 16xx nummer gaat.

Guest Roland

Voordat u na het volgende stukje gaat lezen wil ik u even uitleggen wat binnen de regio tarieven zijn en buiten de regio:

Stel uw netnummer is 0513: Dat belt u binnen de regio (voorheen lokale gesprekken) wanneer u rechtstreeks het abonnee nummer indrukt. Ook de aangrenzende netnummers zijn binnen de regio. Dat is bij 0513: 0514, 0561, 0516 en 0512. Wilt u het van uw eigen netnummer kan u gratis informeren op het nummer: 0800-0402 (gratis).

Bellen zonder de code:

In het begin was het nadeel dat het alleen via het bedrijf ging als je het netnummer/landnummer/mobielnummer indrukte. Lokale gesprekken gingen via de KPN. Dit was handig omdat de alternatieve aanbieders geen lokale gesprek tarieven konden aanbieden. Deze waren duurder dan de KPN. Maar de aangrenzende netnummers zijn ook binnen de regio tarieven. Het gevolg was dat gesprekken alsnog via de concurrent gingen. Daardoor waren klanten alsnog duurder uit. Later hebben de aanbieders dat opgeheven door de tarieven gelijk te stellen aan die van KPN (binnen de regio). Door ingrijpen van de OPTA is binnen de regio bellen via de concurrent goedkoper geworden. Als voorwaarde moest KPN de binnen de regio tarieven verhogen.

Op dit moment is de OPTA er nog mee bezig te tarieven van het bellen van vast naar mobiel te verlagen. Helaas is het tegenovergestelde gebeurd. Het is duurder geworden. Omdat de rechter de mobiele aanbieders in het gelijk stelde. Zij waren vrij in om hogere connexie kosten door te gaan voeren. Hetgeen inhoudt als een KPN abonnee een Vodafone abonnee belt: dan vraagt Vodafone van het stukje dat via hun verloopt meer mag gaan vragen. Van mobiel naar mobiel bellen is goedkoper: in de piekuren kost het gemiddeld 30 eurocent per minuut naar een mobiele telefoon. Er zijn telefooncentrales waaraan een mobiele telefoon kan worden gekoppeld. Zodra een beller een mobiel nummer kiest verloopt het via de mobiel. Want bellen van GSM naar GSM is in veel gevallen goedkoper. Om automatisch te kunnen bellen zonder code moet u dat eenmalig opgeven. Belt u gratis 0800-1273 en volg de instructies op. In het begin periode liep het stroef. KPN zat te dwarsbomen door deze lijn vaak uit de lucht te halen. Want dan wikkelt KPN immers minder gesprekken af. Er zijn carrier select bel bedrijven die uitsluitend kunnen worden gebruikt via deze manier. Je kan dan niet handmatig via hun bellen. Omdat je b.v. met meerdere telecoms wilt gaan bellen. Zij hebben liever natuurlijk dat je altijd via hun belt. Verder zijn er telecom aanbieders goedkoper als je via hun automatisch belt (carrier preselect).

Goedkoper bellen met mobiel abonnement dan vast:

Het belbedrijf o2 biedt een abonnement aan die goedkoper is dan het abonnement bel basis van KPN. Je betaalt bij o2 € 7,50 per maand

Guest Roland

waarvoor je 500 minuten kan bellen. Bij KPN telecom betaal je zo’n € 19,95 per maand aan vast recht kosten. De gesprekskosten komen er nog bovenop. Wanneer men meer belt dan 500 minuten is het i.p.v. 1 eurocent per minuut 17 eurocent per minuut. Als een grotere belbundel wilt zul je nog een abonnement moeten gaan afsluiten. Verder is er een mogelijkheid om te kiezen voor het belbudget abonnement van KPN telecom. Deze kost zo’n 9 € per maand. Maar u belt gemiddeld 5 x zo duur. Maar hier valt onderuit te komen door tegen binnen de regio tarief te bellen via een 0900-1521 nummer.

De weinig beller:

Bellen met een prepaid kaart (dat is een vooruit betaalde beltegoed) zonder abonnementskosten.

Als u meer dan 68 minuten na 20 uur ’s avonds belt en of in het weekend kunt u beter bellen met het o2 500 min. Abonnement (per maand). Of als u meer dan een kwartier in de piekuren belt per maand. De voordelige keus is de Tele2mobiel prepaid kaart (www.tele2mobiel.nl) u krijgt op de inkomende oproepen 3 eurocent per minuut binnen. Verder smst u voor 11 € eurocent per bericht. Bij de andere aanbieders betaalt u al snel boven de 20 € euro cent. In verhouding is dat duur omdat er slechts een korte verbinding plaats vind. Verder blijkt er grote prijs verschillen te zitten in vergelijking met het buitenland. B.v. Vodafone Nederland / Vodafone Duitsland. Bij KPN, Dutchtone/Orange, o2 en Vodafone moet u de prepaid kaart per half jaar opwaarderen. Doet u dat niet dan bent u, uw nummer kwijt. Bij T-mobile en Tele2 mobiel uw beltegoed 1 jaar geldig. Deze korte levensduur doen ze om meer geld in het laatje te krijgen. En omdat het de belbedrijven geld kost om je mobiele nummer open te houden. Libertel (nu Vodafone) was begonnen met het aanbieden van prepaid kaarts. KPN wilde eerder beginnen maar mocht als monopolist dat echter niet. Libertel IZI Prepaid was slechts een half jaar geldig en je moest min. 80 guldens opwaarderen. Het tarief was een astronomisch hoog bedrag nl. 1,35 gulden per minuut. In die tijd belde ik met zo’n prepaid via Amerika! Ik had een lijn (gratis) in Amerika. Ik liet mijn mobiel 1 x kort overgaan naar Amerika. Ik werd dan terug gebeld (call-back) vervolgens werd ik met nog een lijn verbonden om vanuit daaruit te kunnen bellen naar Nederland. Via deze manier was ik nog goedkoper uit! Het bellen van Amerika naar Nederland kostte hun slechts zo’n 15 cent (guldens) per minuut. Later kwam KPN Hi Prepaid. Daar was het beltegoed 1 jaar geldig. Later volgde Libertel dat ook. Nu is KPN als eerste begonnen om het beltegoed maar slechts half jaar te laten gelden, en volgt de rest ook. (als er 1 schaap over de dam is….)

Guest Roland

Hoe zit het met de dekking?

De nieuwe telecom aanbieders (Telfort/o2, Duchtone/Orange en Ben/T-mobile) werken via het 1800MHz netwerk. KPN en Libertel/Vodafone werken via het 900MHz netwerk. Het voordeel van een 1800MHz netwerk is: dat ze meer capiciteiten beschikken. Doordat de GSM zender op het 1800MHz minder ver komt, kan hetzelfde kanaal eerder worden ingezet. Het nadeel hiervan is dat er meerdere masten nodig zijn. En de hoge 1800Mhz netwerk komt niet zo gemakkelijk door gebouwen heen. Hoe lager het kanaal hoe beter het door de gebouwen heen dringt. De onderduik boten gebruiken niet voor niets de lange golf (circa 75 KHz)

Als u liever nog via vast toestel wilt gebruik maken:

U heeft ook de keuze om via de kabel te bellen. Tot voor kort kon er alleen radio en tv signalen via de kabel vervoerd worden. De meeste kabels zijn gemoderniseerd zodat mensen ook een signaal terug kunnen zenden. Zoals Chello internet via de kabel maar ook bellen. De abonnement kosten zijn 12 % goedkoper dan KPN. De gesprekkosten zijn eveneens goedkoper (zie tarieven lijst). M.u.v. het bellen naar mobiele nummers en naar het buitenland. Tevens belt u van UPC naar UPC abonnees tegen 50 % korting. Het starttarief (die betaal je altijd zodra er een verbinding tot stand komt, vroeger wilde KPN zelfs dat je ging betalen zonder dat je telefoontje was beantwoord, dit is echter er uit voort gekomen) voor een lokaal gesprek telefoongesprek is iets goedkoper dan bij KPN. Het gebruik van de voicemail is gratis dit in tegen stelling bij de KPN. Tip: kan u niet via de kabel bellen, dan kunt u beter een antwoord apparaat gaan kopen. Na een verloop van tijd haalt u dat er wel uit. U moet bij KPN elke keer als u belt naar de voicemail binnen de regio tarief met starttarief betalen. Verder is wissel gesprek gratis bij UPC en de wekservice eveneens. Ik vind eigenlijk met wissel gesprek de kas spekken van de telecom aanbieders. Immers degene welke je in de wacht zet moet gewoon door betalen. Verder vind ik het onfatsoenlijk. Een optie is 3 gesprek, hiermee kun je met z’n drieën tegelijkertijd praten. Voor deze dienst moet u betalen.

In het kabel netwerk hebben diverse bedrijven geïnvesteerd. Dit in tegen stelling van KPN. De kabels van KPN is mede mogelijk gemaakt door de overheid. Daarom is zij verplicht om alternatieve aanbieders via hun netwerk te laten lopen. UPC is dat echter niet verplicht. Zodra u 16xx code indrukt krijgt u te horen dat deze toegang geblokkeerd is. Dus carrier select is niet mogelijk via de kabel. Voor mensen welke vaak bellen naar het buitenland is UPC onvoordelig. U kunt echter via telediscount (via 09 nummer) naar het buitenland bellen. 090x nummers zijn vrijwillig te blokkeren. Daarover vertel ik u later meer. UPC biedt geen isdn of adsl aan. Als u graag internet wilt hebben met dag en nacht toegang, kunt u beter een KPN bel basis abonnement nemen: Immers Chello kost € 49,95

Guest Roland

per maand. ADSL is er vanaf € 25 per maand. Bij UPC heb je geen voordeel nummers binnenland en of buitenland. Maar globaal gezien bel je toch wel goedkoper als via KPN. Mensen die bellen met KPN en willen bellen naar een UPC nummer moeten meer betalen. Andersom is dat ook zo. Om er achter te kunnen komen waar u heen belt (als het nummer van KPN of UPC is) belt u gratis naar 0800-0429. Kies de optie gesprekstarieven.

Wat voor nummers zijn dit?

Nederland kent naast net en land nummers ook speciale nummers:

Deze nummers zijn niet plaatsgebonden:

0800 nummers moeten gratis zijn. 084/0871 nummers hebben een zeer variabel tarief. Elk nummer wat begint met 0900 zijn serieuze informatie nummers. 0906 nummers zijn erotische amusement lijnen of babbelboxen. Verder hebben we nog de 0909 lijnen dit zijn amusement lijnen of spelletjes of horoscopen etc. Voorheen was het zéér onduidelijk toen vielen al deze categorieën onder 06 lijnen. Later is dit uitgesplitst. Op aandringen van de consumentenbond. Voorheen moest je alle categorieën blokkeren. Maar nu heeft men de keuze welke categorie nummer je (gratis) wil gaan laten blokkeren. Stelt u voor u heeft kinderen in uw huis, en u wilt beslist niet dat je kinderen met ‘vieze’ mannen gaan praten. U kan dan kiezen om de 0906 lijnen te laten blokkeren. Ook worden dan de gratis seks lijnen geblokkeerd. Deze beginnen met 08004. Bij UPC worden helaas de gratis seks lijnen niet geblokkeerd.

Doorschakeldienst:

Verder kan er makkelijker gefraudeerd worden bij UPC en KPN. Stel als ik bij u op bezoek ben en vraag u vriendelijk dat ik eventjes mag bellen. Vervolgens schakel ik door (met de doorschakel service *21) een duur informatie nummer (b.v. naar 0900-9292 ov informatie lijn, bij KPN mag je niet doorschakelen naar 09/08 nummers) of naar China. Thuis bel ik uw nummer, ik betaal de lokale kosten en u de rest! Dit geval is gebeurd bij een benzine station. Gelukkig kunt u zich gratis laten blokkeren tegen doorschakel dienst.

Gratis bellen?

Wij hebben een tijdje gehad dat je gratis kon bellen. Via de gratis bellen lijn 08212345 kon je dan bellen. Je hoorde dan om de 3 minuten een reclame boodschap. Dit bedrijf was actief in Sneek. Helaas kon dit niet uit. En later ging het bedrijf dan ook failliet. Het alternatief is: je belt gratis 0800-0101 (collect call) op. Je mag dan je naam inspreken i.p.v. dat geef je wat anders door. B.v. dat je later thuis komt etc. Dit is erg handig als je geen geld hebt maar wel een telefooncel in de buurt is. Het opvragen van telefoonnummers kost € 90 eurocent als je belt naar 118. Via ‘hacken’ ben

Guest Roland

ik er achter gekomen dat het ook tegen normaal tarief kan: bel 0118000000. Verder zijn er op internet vele aanbieders om via hun te gaan telefoneren. Sommige zijn gratis andere moet u via credit kaart de kosten gaan betalen.

Draadloze telefoons afluisterbaar?

Als u belt met een draadloze telefoon dan kan dat worden afgeluisterd. D.m.v. een scanner of 27 mc die wat verdraaid is. Als u wilt weten dat uw toestel niet afluisterbaar is dient u dat na te gaan in de gebruiksaanwijzing. De regel is vaak dat goedkoper draadloze telefoons afluisterbaar zijn. DECT toestellen zijn dat niet. Verder moet u er voor oppassen als u bankzaken regelt via de telefoon. Als u uw rekening met pincode intoetst kan degene die u afluisteren de DMF toontjes (de tonen die u hoort als u cijfers van uw toestel indrukt) decoderen. Hij of zij kan dan geld overboeken van uw rekening naar zijn eigen b.v. Helaas waarschuwt niet elke bank hier tegen. Verder is het verstandig na het gesprek een fictief nummer in te drukken. Aangezien met de herhaal functie kan gebruiken of zien op de display wat uw pincode is. GSM toestellen zijn niet afluisterbaar, tenzij iemand 13.000 dollar er voor over heeft. Verder is het strafbaar om gecodeerde gesprekken af te luisteren.

Ik heb het idee dat andere mensen bellen op mijn kosten wat kan ik doen?

Als u belt via KPN telecom en of UPC: Dan kunt u een specificatie eenmalig aan vragen. U kan dan zelf zien welke nummers u zelf heeft gebeld.

Ik wordt lastig gevallen/gestalkt op mijn telefoonnummer wat kan ik doen?

U kan er voor kiezen om een geheim telefoonnummer te kiezen. Verder kunt u ook aangeven als u uw nummer op nummermelders wilt laten blokkeren (bij UPC gebeurd dit automatisch bij KPN niet) u kan echter ook handmatig kiezen door de code 131 te kiezen. Bij mobiele nummers moet u voor het nummer #31# drukken. Het wijzigen van telefoonnummer kost bij KPN € 20 euro. Bij UPC is het tarief onbekend, zij zijn vaak moeilijk bereikbaar op hun service nummer 0900-1580. Verder is het mogelijk via KPN te laten uitzoeken wie de eigenaar is van het nummer waardoor u wordt lastig gevallen. Het nadeel is echter dat u dan uw adres gegevens aan de stalker moet doorgeven. Helaas is het in Nederland zo dat mensen een prepaid kaart hebben. Deze staat niet op naam en is niet geregistreerd op naam. Dit is ideaal voor de criminelen.

Voorkomen is beter dan genezen:

Als u een mobiele telefoon heeft: Druk de volgende code in: *#06# in. Nu verschijnt uw serie nummer van uw toestel. Noteer deze. Vervolgens gaat u kijken wat uw simkaart nummer is (even uw toestel open halen) noteer deze. Wanneer uw mobiele nummer wordt gestolen bent u, uw nummer niet kwijt. U kan dan via nummerbehoud uw nummer behouden. U dient dan wel over te stappen naar een andere provider. Later kunt u uiteraard weer terug gaan naar uw al oude provider. U kan ook een pincode op uw toestel laten zetten. Het nadeel ervan is dat als uw toestel nog aanstaat het geen enkele zin heeft. Verder zijn de mobiele aanbieders er mee bezig: als uw toestel gestolen wordt kunnen ze in principe alleen UW toestel laten blokkeren. Ook al stopt de dief er een andere simkaart in. U heeft net gezien dat u een serienummer heeft. Helaas is het mis gegaan met de serienummers en heeft elke toestel niet een unieke serienummer gekregen. Stel je voor als uw telefoon wordt afgesloten, dat zou beteken dat er samen met uw toestel nog 10 toestellen worden uitgesloten. Verder zou het technisch mogelijk zijn dat je toestel kan worden opgespoord. Je toestel zendt namelijk om het half uur een signaaltje uit. Ze kunnen op 10 meter na je nauwkeurig opsporen. Mocht je een bank willen overvallen is het raadzaam je mobiel thuis te laten! De actie van de politie om een sms bombardement smsje te sturen naar het gestolen toestel is naar mijn inziens niet zo geslaagd. Op een gegeven moment is je sms box vol en stopt het vanzelf wel!

Privacy?

Als u een telefoon aansluiting heeft wordt uw gegevens doorverkocht door KPN. U krijgt dan enquete’s reclame via uw telefoon binnen. Indien u dat niet wenst kon u tot voorkort aanmelden bij antwoordnummer 666 (symbool van het beest?) DMSA. Deze organisatie is helaas failliet gegaan. Belangen organisaties waren bang dat alsnog de geregistreerde gegevens bij commerciële bedrijven uitkwamen.

Ik hoop dat het voor de ingewikkelde manieren goedkoper te telefoneren een stuk duidelijker is geworden. Mocht je vragen hebben schroom niet om mij vragen te stellen!

Guest Roland

Na gekomen stukken:

DMSA werkt nog wel via internet: www.dmsa.nl reacties: rolandboonstra@NOSPAMhotmail.com (oja haalt u de woorden NOSPAM er tussen uit!) groetnis, Roland

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...