Jump to content

Waar zijn mijn nummers aangemeld?

Guest Sjors

Recommended Posts

In verband met een nummerwijziging wil een overzicht hebben van de carriers waar mijn telefoonnummers aangemeld zijn. Ik heb KPN gevraagd maar zij kunnen geen overzicht leveren. Vreemd, er moet toch ergens bekend zijn via welke nummers ik wel en via welke ik niet kan bellen?

Ik heb het wel meegemaakt dat ik na een overname in carrierland via een carrier kon bellen waar ik me niet had aangemeld. En toch wisten ze mijn bankrekening.

Hoe is het overigens überhaupt mogelijk dat carriers zonder een machtiging toch bedragen van een (post-) bankrekening afschrijven?

Sjors,

Als jij je hebt aangemeld bij (= een overeenkomst hebt gesloten met) een C(P)S-carrier (of met welke rechtspersoon dan ook) zijn normaliter de enigen die daarvan weten, de beide bij de overeenkomst betrokken partijen (uitzondering: speciale overeenkomsten die wettelijk in openbare registers worden ingeschreven).

Ofwel: de enigen die KUNNEN weten dat jij via een bepaalde carrier kunt bellen zijn jijzelf en de betrokken carrier.

Van aanmeldingen bij welke carrier dan ook MAG EN KAN KPN dus niet eens op de hoogte zijn. Zo simpel is dat.

(Vergelijk: je zou toch ook niet willen dat b.v. al jouw persoonlijke lidmaatschaps- en abonnementsgegevens, of nog gekker: jouw bankrekeninggegevens aan jan-en-alleman bekend gemaakt worden?)

Als een bepaalde carrier overgenomen wordt door een ander bedrijf, blijft in principe hun eventuele overeenkomst met jou natuurlijk overeind: wederzijds hebben jullie verplichtingen die moeten worden nagekomen. Daarin zijn natuurlijk ook begrepen alle eventuele door jou afgegeven incassomachtigingen voor diensten die jij UIT EIGEN VRIJE WIL van hun (of hun rechtsopvolger) hebt afgenomen.

Uiteraard behoren in zo`n geval de klanten van die carrier wel op de hoogte gesteld te worden van die (doorgaans slechts administratieve) wijzigingen van die organisatie.

Als er sprake is van zgn. "slamming" door een bepaalde carrier, heb je NOOIT incassomachtiging daarvoor afgegeven. Elke aldus onrechtmatige incasso kan je onmiddellijk laten storneren. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Jan,

Je maakt om verbinding te maken met de centrale toch gebruik van het netwerk van KPN? En die geeft in de centrale een nummertje door. En dat nummertje zullen ze echt wel kunnen zien, net als ze kunnen zien via welke carrier je CPS ingesteld hebt. Vroeger kreeg je daar zelfs brieven van wanneer je de CPS weer eens wijzigde. Maar dan heb je het over KPN als aanbieder van infrastructuur en niet als aanbieder van telefoniediensten.

Is hetzelfde als met internet. Je provider kan precies zien welke websites je bezoekt en naar wie je mailtjes stuurt en van wie je mail ontvangt. Maar een ISP mag die verkeersgegevens niet aan anderen doorgeven, laat staan gebruiken voor marketingdoeleinden. Zelfde zou voor KPN gelden.

Het akkefietje over niet aanmelden wel bellen afschrijven heb ik gehad met 1654, toen nog Worldnet. Later Axxon en nu terziele. Bij 1633, toen nog Telegroup, was iemand opgestapt en die had het klantenbestand meegenomen en schreef ze allemaal aan. Met in die brief tarieven die veel lager leken dan dat ze in werkelijkheid waren. Tja. De Cowboytijd van de CS (CPS bestond toen nog niet)...

Maar goed. Ik zal dus aan de hand van aanmeldingsbrieven en rekeningen alles na moeten lopen en dan op moeten zeggen. Daar zal wel geen standaardbrief voor zijn...

Via 0800-1273 kun je de CPS instellingen via een computer gesproken menu controleren. Indien je geen CPS hebt ingesteld voor verschillende providers, maar in het verleden handmatig code`s hebt getoetst, zul je inderdaad zelf moeten uitzoeken waar je bent aangemeld. Succes!

Guest Wessel

Allereerst in het algemeen: bank- en gironummers zijn vogelvrij in Nederland. Daarmee wil ik zeggen dat ieder bedrijf of instantie/organisatie zo maar geld van ieder willekeurig bank/girorekeningnummer (geldig hier in NL) kunnen afhalen t.g.v. het bedrijf/instantie zelf ZONDER(!) dat een handtekening of machtiging van de betreffende rekeninghouder vereist is!!! Klinkt bizar, maar het is echt waar! Ik kan het weten, want ik heb namelijk bij een telemarketingburo gewerkt die het telefoonverkeer van de klantenservice van het bedrijf Pretium (ja, die van Pretium Telecom) afhandelden. Van Pretium diende je toendertijd (zo`n 3, 4 jaar geleden) lid te worden en dan kregen de leden maandelijks een soort clubblad (want het was immers een soort club) thuisgestuurd. Ik meen dat het lidmaatschapsgeld ca. 78 GULDEN was. Maar wij, van het telemarketingburo, wierven ook leden voor Pretium door mensen thuis op te bellen en te vragen of ze lid van Pretium wilde worden. Ca. 50% van de mensen die wij belden wilden absoluut geen lid worden van Pretium ofwel vanwege de 78 gulden lidgeld die men te hoog vond, ofwel omdat men bang was later nooit meer van een dergelijk lidmaatschap af te kunnen komen. Van de groep die geen lidmaatschap wilden bij/van Pretium belde ca. 15% in de weken/maanden erna naar de klantenservice van Pretium (naar ons telemarketingburo dus) dat er toch wel degelijk 78 gulden van zijn/haar/hun bank/girorekening was afgeschreven t.b.v. een Pretium·lidmaatschap waarvoor ze NOOIT toestemming hadden gegeven omdat ze juist GEEN lid wilden zijn! Napluizen in ons logsysteem binnen ons buro leerde dat toch écht Pretium keer op keer de fout inging door telkens geld af te boeken van bank/girorekeningen van mensen zonder lidmaatschap die natuurlijk helemáál geen toestemming/machtiging hadden (af)gegeven voor deze afschrijving en dat wíj de gebelde mensen toch écht juist correct hadden "afgeserveerd" als zijne WENST GEEN LIDMAATSCHAP. Hiermee wil ik aangegeven dat er dus absoluut zomaar geld van je bank/girorekening afgeboekt kan worden ZONDER dat je daarvoor toestemming of een machtiging voor hoeft (af) te geven!! Ter verduidelijking: bovenstaand situatie gold voor de tijd dat ik bij het telemarketingburo werkte en betrof het lidmaatschap van "de club" Pretium zélf! Over Pretium Telecom kwamen louter positieve reacties en voor Pretium Telecom hoefde je (toendertijd in ieder geval) geen lid van Pretium zelf te zijn; gratis aanmelden voor deze dienst was (toen) voldoende.

Aan Sjors: Demi zei het al: Bel met een vaste telefoon het gratis KPN nummer 0800-1273 en je hoort of en zo ja welke CPS·code(s) er allemaal voor het telefoonnummer van dat vaste toestel zijn ingesteld. Ik schrijf expres "CPS·code(s)", want je kunt maximaal 3 verschillende CPS·codes voor één vast telefoonnummer instellen: 1 CPS·code voor lokale telefoontjes (binnen de regio dus), 1 CPS·code voor bellen buiten de regio en 1 CPS·code voor gesprekken over de grens.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...