Jump to content

1609 & 1649 niet CPS via 0800-1273?

Guest Theo Hattema

Recommended Posts

Guest Theo Hattema

Ik heb mij vandaag aangemeld bij 1609 en (Bel)1649 en nu wilde ik deze twee CPS `maken` via telnr. 0800-1273 als 1609 voor lokaal & naar GSM, 1649 voor buiten de regio en KPN voor buitenland, maar het is mij tot nu toe (ca. 21:00 uur) niet gelukt deze twee carriers in te stellen! Telkens hoor ik op 0800-1273 dat 1609 en 1649 "ongeldige codes" zijn. En ik heb mij zeker weten aangemeld, want de twee bevestigings·mails over de aanmelding staan op m`n computer. Weet iemand wat ik fout doe of wat er fout gaat?

Theo: 1609 en 1649 hebben (nu nog) GEEN CPS, doch uitsluitend CS. Er valt dus simpelweg vooralsnog voor die carriers helemaal niets in te stellen bij 0800 1273, vandaar die "ongeldige code"-melding.

De enige manier om via CS-carriers te bellen is: voor ELK gesprek ZELF hun 16xx- code ingeven.

Natuurlijk, Marc, dat vergat ik er duidelijk bij te zetten: je kunt natuurlijk ook in je EIGEN telefoontoestel(len) en/of huiscentrale de 16xx-codes voorprogrammeren, zodat ze beschikbaar zijn wanneer gewenst.

De meeste eenvoudige programmeerbare (dat is dan natuurlijk eerste eis) huiscentrales hebben echter als nadeel dat er slechts één "voorkeuze" tegelijk in kan staan, en/of dat ze bij naar buiten bellen zelf géén onderscheid herkennen tussen binnenregio, buitenregio, naar mobiel of internationaal. Daardoor is het dan NIET mogelijk om, zoals Theo graag wilde, verschillende carriers te gebruiken voor die verschillende gesprekstypes.

In dat geval heb je in programmeerbare toestellen (of in de betere huiscentrales) de volgende mogelijkheden:

- voor elk nummer in het geheugen van het toestel (of huiscentrale) de code van de carrier die je daarbij wenst inprogrammeren, en/of

- alleen in het toestel: op twee (of drie of vier) van de geheugenplaatsen die codes inprogrammeren, en na het oproepen van één daarvan het gewenste nummer handmatig intoetsen

(ik ken nog geen toestellen waarmee je de inhoud van twee verschillende geheugenplaatsen aan elkaar kunt plakken, vandaar).

Wat ik hierboven duidelijk probeerde te maken is dan ook:

Zolang de betrokken carriers nog geen CPS hebben MOET vóór ELK gekozen nummer EERST DE CARRIERCODE VANUIT JE EIGEN TELEFOON(-INSTALLATIE) DE LIJN OP GEZONDEN WORDEN. Want dat is echt de ENIGE manier om via een "CS only"-carrier te bellen.

Bij mijn verhaaltje hierboven, nog een aanvulling.

Ik ken nogal wat mensen die wel over programmeerbare toestellen en/of centrale beschikken, maar (afgezien van enkele nummers die ze om bepaalde redenen sneller dan normaal willen kunnen "draaien" ) toch heel welgekozen weigeren van nummers in geheugens gebruik te maken. En wel om twee plausibele redenen:

- zelf nummers onthouden is een goede geheugentraining (je stompt niet zo snel af);

- steeds bewust handmatig voor een bepaalde carrier kiezen houdt je alerter op tariefwijzigingen.

Geen slechte argumenten, lijkt me zo .....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...