Jump to content

Carrier Select werkt NIET (i.c.m. CPS)

Guest boukat

Recommended Posts

Volgens bellen.com, 1601, 1649, Tele2, etc. moet het mogelijk zijn, terwijl als CPS bijv. Tele2 ingesteld is, te bellen (via CS) met bijv. 1649 (oftewel door eerst 1649 in te toetsen.

KPN zegt dat het alleen kan als je KPN als CPS hebt ingesteld (goh, zou dat in hun belang zijn ...?) en dat het anders niet kan, of dat CS door de CPS-telco (Tele2 of 1601) onmogelijk wordt gemaakt.

WIE heeft er gelijk? Wat is waar?

Hoe los ik deze storing op? Bij wie moet ik hiervoor aankloppen? (KPN wast zijn handen in onschuld...; de OPTA dan maar ???)

Boukat: met elk normaal telefoontoestel zou je elke ingestelde CPS moeten kunnen omzeilen door de CS van een willekeurige andere provider in te toetsen. Maar je moet natuurlijk wel eerst als klant geregistreerd staan bij die andere provider, want anders werkt dat uiteraard nóóit.

Echter: dat lukt NIET als je een speciaal toestel als bv. iHear van Tele2 gebruikt. Daarmee werkt geen enkele CS. Je belt met dat toestel dus altijd gedwongen via Tele2.

Als dat laatste bij jou het probleem is: gooi dat Tele2 toestel er gauw uit en loop in een of andere kringloopwinkel binnen om voor Eur 1 tot 2.50 een simpel goed werkend toestel (`n goeie ouwe T65TDK van KPN of Ericsson b.v. is zo ongeveer drie levens lang onverslijtbaar) te kopen. Of koop in `n winkelketen voor wat meer geld `n moderner toestel naar je zin (al te koop vanaf minder dan Eur 10, maar je kan het zo duur maken als je zelf wil).

Jan,

Bedankt voor je reactie.

- ik heb een gewone telefoon (wel draadlooos)

- ik ben geregistreerd; sterker nog, ik belde maanden met 1601-CPS; nu ben ik naar Tele2 CPS en werkt 1601-CS niet meer. N.B. KPN-CS werkt WEL!!

Ik ga er ook van uit dat CS ALTIJD WERKT, met welke telco ik via CPS ook bel. Alleen het werkt NIET. Er is dus volgens mij sprake van een storing bij mij. Alleen wie veroorzaak het? KPN zegt dat dit normaal is en/of dat Tele2 of 1601 dit veroorzaken. Alle andere telco`s en bellen.com zeggen dat CS altijd moet werken, en kennen dit probleem blijkbaar niet.

Boukat,

Zojuist nog even nagevraagd bij `n Tele2-medewerker: naar zijn beste weten zou het probleem niet door Tele2 veroorzaakt mogen kunnen worden. Elke Tele2-klant met normaal toestel zou gewoon elke CS van andere carriers moeten kunnen gebruiken. Maar ook hij was van mening: "je weet maar nooit, en ik ken óók niet alle technische ins and outs van ons bedrijf ....". Samen kwamen we tot het volgende advies.

Als je je bij 1601 en 1649 nog niet officieel hebt afgemeld, zou je de volgende controle kunnen uitvoeren:

Zet tijdelijk met 0800 1273 voor b.v. regio je CPS op 1601, en check wat er gebeurt bij uitbellen naar `n regio-nummer zonder CS, met CS 1649 en met CS 1602. Als je de juiste tariefmeldingen hoort, werkt aan jouw kant alles naar behoren (je hoeft na juiste tariefmelding nog niet eens af te wachten tot er aan de andere kant opgenomen wordt).

(Als extra controle zou je daarna ook nog `ns CS 1655 (KPN) kunnen instellen en met CS 1601 / 1649 / 1602 uit kunnen bellen.)

Zet tenslotte CPS weer terug op 1602, en controleer of je nu wél met CS 1601 / 1649 uit kan bellen. Als dat níét het geval is, neem dan eerst contact op met de helpdesk van 1602, en vraag naar "technische ondersteuning". Als men daar terugverwijst naar KPN, neem dan contact op met 0800 0407.

Succes!

• 2 weeks later...

Het kan zijn dat je via 08001273 hoort dat alles in orde is maar je toch niet via CPS kunt bellen omdat je foutief in de `switch` staat. Met CS zou je echter ALTIJD met welke aanbieder moeten kunnen bellen, zolang je echter, zolang Jan terecht opmerkt, wel bij die aanbieder bent aangemeld.

Paul: dit is nieuw voor me, en erg intrigerend (ik vermoed: niet alleen voor mij). Tot nu toe weten we algemeen immers niet beter dan:

áls 0800 1273 aangeeft dat je CPS "carrier X" meldt, dan bél je met X als je niet bewust een andere CS kiest.

Zou je willen uitleggen wat je bedoelt met "foutief in de `switch` staan", en wat dat technisch precies inhoudt? En waarom je dan níét via CPS kunt bellen?

Zou je ook willen aangeven op welke sites over die zaken meer gedetailleerde info te vinden is?

Jan,

Bedankt voor je reactie. Voor de duidelijkheid: CPS (ingesteld via 0800 1273) werkt prima, zowel met 1601 als 1602/Tele2.

Echter CS (1601, 1602, 1649) werkt NIET, tenzij ik KPN als CPS heb ingesteld. N.B. uitzondering: CS 1655/KPN werkt wel!

Als ik via CS probeer te bellen, krijg ik of in-gesprek-toon of de melding dat het bellen van dat nummer vanaf mijn aansluiting niet kan. Volgens 1601 en 1649 ligt dat aan KPN, bijvoorbeeld omdat je een BELBUDGET hebt. Ik heb echter gewoon BELBASIS.

De KPN klantenservice stuurt me van het kastje naar de muur (het zou niet aan hun liggen...)

Boukat,

Heb je og ergens een normaal (dus NIET-Tele2) draadgebonden toestel liggen? (Zou geen verschil mogen maken, maar je weet maar nooit .... ) Probeer dat dan eerst.

Als dat dezelfde fout geeft, leg het probleem dan NIET meer neer bij KPN Klantenservice (die zijn alleen maar duur, maar weten jammer genoeg als het om meer dan koetjes en kalfjes gaat doorgaans van toeten noch blazen), maar bij KPN Storingsdienst 0800 0407. Die MOGEN je niet van het kastje naar de muur sturen.

Als echter achteraf blijkt dat de storing in jouw eigen installatie of instellingen ligt, is het door die dienst uitgevoerde onderzoek NIET gratis.

Ik ben begonnen bij de KPN Storingsdienst 0800 0407. Die verwezen me naar de Klantenservice, en toen ontstond het kastje-muur verhaal en andere onzin. Ik zal de storingsdienst maar weer eens bellen!

p.s. aan mijn telefoon kan het niet liggen; al het andere (ook CS via KPN) werkt immers wel.

Met I Hear toestel kun je volgens mij wanneer je niet via Tele2 wilt bellen 0031 voor het nummer te draaien dan omzeil je de 1602 code. Tenminste dat was toen met Tele2 toestel dat ik had wat ik aangesloten had op de kabel van UPC! En die hebben alle 16nummers geblokkeerd.

`Uit de switch gevallen` is gewoon dat hij administratief niet goed in het systeem van de carrier staat. KPN heeft in dit geval de CPS correct gedaan (anders zou je de juiste tekst via 0800-1273) niet horen, bij Tele2 sta je goed in het systeem, maar bij de carrier waar Tele2 zijn minuten inkoopt is een data-entry foutje gemaakt. Dat moet Tele2 doorgeven en dan is het in 2 minuten opgelost.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...