Jump to content

ISDN omzetten naar analoog tbv ADSL

Guest Linda

Recommended Posts

Heeft er iemand ervaringen (of verstand van) met een lijn die voorheen gebruikt werd voor ISDN omzetten naar een analoge lijn t.b.v ADSL? Is dit uberhaupt wel nodig?
Wij zitten nu in de volgende situatie. In ons nieuwe huis blijken de vorige bewoners een ISDN-centrale gehad te hebben. Wij wilden graag Internet + Bellen aanvragen bij Tele2. Zij vertelden ons dat dit niet mogelijk was omdat er in het huis geen analoge lijn was vanwege ISDN. Wij hebben er totaal geen verstand van hoe dat zit met al die lijnen, maar we moesten de KPN vragen om deze lijnen om te zetten naar een analoge aansluiting.
KPN, op hun beurt, vertelden ons dat Tele2 deze aanvraag bij hen moet neerleggen en dat zij dit niet in opdracht van ons kunnen uitvoeren omdat wij geen klant zijn en ook geen klant worden.
Weer Tele2 gebeld en zij blijven voet bij stuk houden dat zij KPN niet gaan vragen om de lijn om te zetten naar analoog.
Wederom KPN gebeld en zij blijven bij hun standpunt dat zij de lijn niet in opdracht van ons willen omzetten, maar dit alleen doen in opdracht van een provider of als wij klant zijn/worden.
Nog aantal malen heen en weer gebeld en toen besloten onze huidige provider Online hetzelfde te vragen. Ook zij vertellen in eerste instantie hetzelfde verhaal. Zij verzoeken KPN niet om de huidige lijn om te zetten naar analoog.
Toen besloten om via Consuwijzer de OPTA te raadplegen. Zij konden ons vertellen dat KPN verplicht is om de lijn, omdat het hun eigendom is en zij de enige zijn die dit kan uitvoeren, tegen betaling te laten omzetten. Wanneer zij weigeren moesten we bezwaar maken.
KPN gebeld met deze vraag. Deze antwoorden dat ze geen monteur sturen, zelfs niet tegen betaling. Slechts in opdracht van een andere provider voeren ze deze handeling uit. Toen heb ik gezegd dat ik bezwaar wilde indienen. Dat is onmogelijk omdat ik geen klant ben van KPN.
Inmiddels een aantal uren en belminuten verder word ik aardig moedeloos. Wat kan ik nog doen, want ik kan onmogelijk zelf de lijn omzetten.
Nogmaals Consuwijzer gebeld. Lang in de wacht. Ik word doorverbonden aan iemand met meer ervaring. Lang met haar gesproken en om een lang verhaal kort te maken. Tele2 en KPN zijn beide in hun recht en mogen mij dit verzoek weigeren omdat ik geen klant ben. Dat snap ik ook, maar ik snap niet dat de KPN kan weigeren om tegen betaling een monteur te sturen omdat zij een monopoliepositie hebben en de enige zijn die de lijn kan switchen. De dame van Consuwijzer zegt dat het enige wat ik kan doen is een Belbudget-abonnement bij KPN aanvragen en een jaar lid te blijven dan moeten ze de lijn wel komen wijzigen. Ik weet niet wat ik hoor van de organisatie die consumenten moet beschermen. Ik word aangeraden om maar te zwichten onder de druk die KPN uitoefent om klanten te trekken met zulke vervelende machtsspelletjes.
ADSL-winkel zegt dat alleen Telfort en Alice ons internet kunnen leveren op een ISDN-lijn (of wat er dan ook met de lijn aan de hand is). Alice vraagt er 70,- voor en Telfort niets (dochteronderneming KPN...).
Toen maar, ondanks negatieve berichten, Telfort aangevraagd. Zij zeggen dat het geen probleem is, nummerbehoud is waarschijnlijk niet mogelijk, maar klinken niet heel erg zeker en geven mij niet echt het vertrouwen dat het gaat lukken. Zij vragen alleen om het hoofdnummer van de ISDN-lijn. Eeeh... Dat hebben wij natuurlijk niet. Moeten we even KPN bellen en zij kunnen ons dat geven.
Het hoogtepunt van deze zeer onbevredigende dag, een zeer onbeschofte (doch beleefde), intimiderende KPN helpdeskdame zegt mij dat ik niet zo moeilijk moet doen en gewoon een KPN-monteur moet laten langskomen en betalen. Ik zeg duuuuhhh(????), laat maar komen. `Even overleggen met de afdeling planning`... ` Ik kan geen monteur laten komen omdat de provider deze moet laten langs komen` En we zijn weer terug bij af, een paar uur verder en nog steeds geen geschikte lijn voor ADSL.
Telfort aangevraagd zonder nummer kon ineens ook bij een andere telefoniste. Telfort aangevraagd.
Later op de dag toch nog maar eens geverifieerd bij Online dat we vervroegd mogen opzeggen omdat zij geen ADSL kunnen leveren in onze nieuwe woning. Krijgen van de eerste deskundige persoon van de dag te horen dat Online waarschijnlijk gewoon kan leveren en alle andere providers ook. Omdat ISDN waarschijnlijk slechts een van de twee lijnen die het huis binnenkomen bezet en de andere voor Internet+bellen gebruikt kan worden.

NU BREEKT MIJN KLOMP!!

Snappen jullie hoe dit kan? En waarom er zo moeilijk over gedaan wordt om zo iets onbenulligs als een schakelaar omzetten in de centrale? Is het echt alleen om klanten te winnen? Of pesterij? Of is het niet zo eenvoudig? Of juist wel en geeft niemand ons de juiste informatie? Ik weet het niet meer...

Ik hoop dat iemand hier meer vanaf weet of dat iemand ook deze ervaring heeft gehad met ISDN en ADSL. Alvast bedankt voor het lezen van dit enorm lange verhaal.

• 2 weeks later...

Hoi Linda,

Wij zitten in dezelfde situatie, nl een huis gekocht met een ISDN centrale. Ik heb gewoon Alice ADSL besteld en op 1 van de 2 ISDN lijnen aangesloten. Prima internetten.

Groeten Marc

• 5 weeks later...

Ik bestel relefonie bij Ziggo en laat hen de KPN aansluiting opheffen.
Daarna koop ik een Voip adapter van Cisco/Linksys (pap2t-eur van €55) en ga ik experimenteren met VOIP (internetbellen).
Een fraaie optie is VOIP Buster. Skype kan ook. Verder kun je eens gaan zoeken naar VOIP providers op het internet. Ik vermoed dat dit binnen een 1 jaar zeer eenvoudig is geworden.

Bellen via VOIP naar mobieltjes blijft helaas kostbaar. Dat komt waarschijnlijk door de dure GSM infrastructuur (zendmasten en centrales) én de monopolies vermoed ik.

• 4 years later...
Guest Arthur

Vier jaar later inmiddels, is mijn verhaal mbt tot tele 2 en KPN precies hetzelfde als die van Linda in de post hierboven.

Schandalig dat iets wat echt alleen om een schakelaar omzetten gaat, en alleen KPN kan, misbruikt wordt om je of veel duurder internet aan te smeren (dat langzamer is ook nog!) of een nutteloze telefoonlijn te laten nemen voor een heel jaar, omdat ze dan opeens wel verplicht zijn om het om te zetten.

KPN SCHANDE!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...